woensdag 2 januari 2008

Bredase redt verwaarloosd paard


Het verwaarloosde paard Andel is ondergebracht in een blijf-van-mijn-lijfhuis voor dieren, dat zich op een geheim adres bevindt.
foto BN/ DeStem

De Bredase Margot Janssen, die ervoor zorgde dat de Landelijke Inspectiedienst (LID) vorige week een verwaarloosd paard uit een wei in Princenhage haalde, heeft veel lof geoogst met haar actie.
Op de website van BN/DeStem waren reacties te lezen als 'dapper', 'diep respect' en 'een grote pluim voor deze vrouw'.
Margot zelf is zichtbaar opgelucht. Na een maandenlange strijd om het dier van een wisse dood te redden, haalde de LID samen met de politie het paard weg van de eigenaar en bracht het naar een veilige plaats. Eindelijk heeft Janssen nu rust.

,,Ik heb me enorm zorgen gemaakt om Andel en zou graag even gaan kijken hoe het nu met hem gaat, maar ik mag niet naar hem toe", verzucht de 42-jarige Janssen.
Andel, een Friese hengst, is ondergebracht in een 'blijf-van-mijn-lijfhuis' voor dieren, dat zich op een geheime locatie bevindt.

Drie maanden geleden liep Janssen met haar hond langs de wei van het paard en ze schrok van wat ze zag. ,,Zijn vacht was dof en hij liep kreupel. Ook was hij erg mager, hij had wormen en plekken over zijn hele lijf."
Margot, die niet op de foto wil, schakelde de LID in. En voor die instantie bleek de eigenaar al jaren een bekende te zijn. Meerdere malen stuurde de dierenbescherming hem een boete, maar het paard in beslag nemen was niet mogelijk. Een dierenarts constateerde namelijk dat het beest er inderdaad slecht uitzag, maar nog nét genoeg vet had om te kunnen overleven.
Gedurende deze maanden reed Janssen minstens twee keer per dag langs het paard om het wat aandacht en eten te geven. Niet te veel, want anders zou het nooit lukken om het dier bij de eigenaar weg te halen.
,,Het is twintig minuten rijden naar de wei waar Andel stond. Vaak ging ik er voor mijn werk even langs en gooide ik wat schone kleren in de auto. Je wordt toch een beetje vies van zo'n paard. Na werktijd ging ik weer terug, met een baal hooi die ik ergens op de kop tikte bij een boer. Al mijn vrije uurtjes stak ik erin en ik was zo'n zestig euro per maand aan voer en hooi kwijt. Gelukkig gaven voorbijgangers ook wel eens een appeltje aan Andel."
Al die tijd bleef Janssen in contact met de LID. Die stuurde er vorige week nogmaals een dierenarts op af. Deze arts concludeerde dat de hengst in zijn toestand niet langer dan twee dagen in leven zou kunnen blijven. Er werd niet langer geaarzeld: de politie en de landelijke inspectiedienst kregen toestemming om Andel uit het weiland te halen en op een veilig adres onder te brengen.
Dit uiteraard tot grote vreugde van Margot Janssen, die wel vindt dat er veel eerder opgetreden had moeten worden.
,,Het is triest dat sommige mensen een dier nog altijd als gebruiksvoorwerp zien. Het duurde ook maanden voordat Andel eindelijk weggehaald werd. Dierenwelzijn wordt blijkbaar nog altijd niet serieus genomen."

Hoe het verder met Andel afloopt, is afwachten. Het paard valt nu onder Justitie en eind januari wordt besloten wat er met het dier gaat gebeuren.
Margot zou het paard het liefst willen kopen. ,,Ik zal dan natuurlijk wel stallingsruimte nodig hebben. Maar ja, voor hetzelfde geld gaat Andel weer terug naar de eigenaar", zo vreest de Bredase.

Bron: Bn De Stem

Geen opmerkingen: